Afscheid Milja - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wendy Roozen - WaarBenJij.nu Afscheid Milja - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wendy Roozen - WaarBenJij.nu

Afscheid Milja

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

30 November 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve allemaal in het koude Nederland,

In de nacht van 28 op 29 november heb ik Milja naar Zanderij gebracht. Haar Suriname avontuur is ten einde en ze gaat het volgende avontuur tegemoet op Curacao en de Dominicaanse Republiek. We hebben een onvergetelijke tijd gehad! Milja is een topper en ik zal haar dan ook gaan missen.

Maar ik zal ook nog even vertellen wat we de laatste dagen gedaan hebben.
Woensdagmiddag zijn Milja, Nienke en ik naar de dierentuin geweest. Toen we aankwamen werden net de aasgieren en de kaaimannen gevoerd. We mochten een baby kaaiman even aanraken en vasthouden (maar dat durfde ik dan weer net niet…). Ook zagen we de slingeraap die we in het wild hadden gezien. Het was een gezellige middag.
Donderdag gingen we met de bus naar Lelydorp naar de Vlindertuin. Het was heel interessant. Het was meer een soort kwekerij. Alle fases kwam je tegen. En ze hadden echt hele mooie, gekleurde, grote vlinders. Ook waren er slangen, schildpadjes en ratten. Een heel leerzame middag.
Vrijdag was ik naar de Cederboom voor de viering van onafhankelijkheidsdag, maar dat stond al op de vorige foto’s.
Zaterdag gingen Mil, Sandra en ik naar de Jodensavanne en Overbridge. We reden naar en watertje waar ze een brug aan het bouwen waren. Toen de brug bijna af was is er een boot tegenaan gevaren en is er een deel van de brug naar beneden gestort in het water. Het ligt er nu nog steeds zo bij, want het is te duur om het weg te laten halen. Dus vaart er nu een pond. En die gaat ook alleen wanneer het de bootsman uitkomt. Maar wij hadden mazzel, we konden er vrij snel op. Er konden ongeveer 4 auto’s op en met veel moeite gingen we naar de overkant. Daar zijn we naar de Jodensavanne geweest. Daar staat een oude ruïne van een synagoge en er zijn graven. Best mooi om te zien. Het was een heel rustig plekje langs het water, ook wel ‘Jeruzalem aan het water’ genoemd. Aan het water zaten wat moeders de was te doen. Wat zijn wij dan verwend met de wasmachine zeg…
Hierna gingen we richting Overbridge om lekker te zonnen. Dat hebben we even gedaan en toen ging het heel hard waaien en werden we gezandstraalt. Toen hebben we heerlijk de Surinaamse mannen besproken in onze hangmat en daarna konden we weer in het zonnetje. Heerlijk relaxed en we zijn lekker verkleurd.
’s Avonds gingen we eerst naar een kickboksgala. Een aantal mensen uit het huis gaat namelijk naar de Gym bij ons aan de overkant, dat is een boksschool. Dus gingen we met het hele huis naar het kickboksgala. In een grote sportschool stond de boksring en een podium waar alle boksers op zouden komen. Het ging tussen Suriname en Marokko en tussendoor had je andere gevechten, ook van Nederland. Het was best tof om een keer te zien. Ze sloegen elkaar tenminste niet helemaal kapot ofzo.
Na het gala gingen we naar een soort beachparty met dj’s. Dat was een behoorlijke flop. Het was heel rustig, beetje jammer. Maar ondanks dat hebben we er een leuke avond van gemaakt.
Dan is er op zondag altijd de zondagochtendvergadering. Iedereen komt een beetje duf zijn bed uit en dan gaan we even bespreken wat er allemaal op de zaterdagavond is gebeurd… erg gezellig en zo zijn we allemaal op de hoogte, hihi. De inhoud zal ik voor mezelf houden…. Haha

Zondag was het onafhankelijkheidsdag. Een hele happening. Milja, Sarah en ik zijn ’s middags naar de palmentuin, het plein en de waterkant geweest. Er zijn dan zoveel mensen op straat! Overal staan kraampjes met eten en overal wordt muziek gemaakt. Ik kreeg een beetje het 1 april gevoel. Leuk om een keer mee te maken.
’s Avonds was er nog vuurwerk en zijn we met z’n allen uit eten geweest. Heel gezellig!

De maandag zijn Mil, Nienke en ik de stad in geweest om de laatste souvenirs van Mil te kopen. Lekker weer een dagje geshopt.
Dinsdagochtend weer even de stad in en lekker appeltaart gegeten bij Zus en Zo. ’s Middags ging ik even naar de Cederboom en de rest van de middag hebben we lekker gebruint.
Woensdag was de laatste dag van Milja. We hebben heerlijk rustig aan gedaan. Beetje inpakken, zonnen, chillen. ’s Avonds zijn we met het hele huis uit eten geweest. Heel gezellig en lief dat iedereen mee ging. Ze was echt leuk opgenomen door alle bewoners van de Mozartstraat. Iedereen vond het ook jammer dat ze weg ging. Het was een gezellige afsluiter.
’s Nachts om 3 uur werden we opgehaald om naar Zanderij te gaan. Daar heeft ze ingecheckt en toen ze naar de douane ging hebben we afscheid genomen.
Wel even wennen dat ze nu weg is. Het was echt top!

Dinsdag was ik dus even op school om het een en ander af te spreken. Het lokaal is namelijk nog niet klaar en dat zal nog wel even duren. De maand december ga ik me dus lekker voorbereiden, kennismaken, helpen, invallen enz. Heerlijk rustig beginnen. Wel een beetje een luxe positie. Zodra het lokaal klaar is kan ik beginnen. Ik heb er heel veel zin in en weet zeker dat ik de goede keus gemaakt heb.

Donderdag was wel even spannend. Ik lag met Sarah in de hangmatten en ineens denk ik; wat ligt ze toch te bewegen. Dat dacht zij dus van mij ook, maar het huisje stond gewoon te trillen; een aardbeving! Alles stond te trillen… Heel bizar om mee te maken. Iedereen gelijk in rep en roer natuurlijk, haha. Voelde jij dat ook, ik dacht dat de wc los zat, dat soort dingen. Maar dat was weer een ervaring erbij.

Vandaag kwam er een briefje in de bus dat ik een pakketje op kan halen bij het postkantoor…. Joepie!!! Leuk leuk! Ik pakte mijn fiets en scheurde naar het postkantoor. Het was een pakketje van oma! (of eigenlijk van sint en piet)
Een kaart met een gedicht en allemaal pakjes; kruidnoten, parfum, ketting met oorbellen, portemonnee, chocoladeletter, gevuld speculaas en nog meer chocola.
Bedankt Sint en Piet!
Ook kwam de moeder van Sergio langs die een pakketje van mijn paps en mams bij zich had. Uiteraard ook kruidnoten (ook met chocola, mmmmm) een chocoladeletter, marsepein, gevuld speculaas en 2 leesboeken. (het vervolg van de blanke masai, ik ben verslaafd, nu de film nog).
Ik zat dus goed in de pakjes vandaag! Echt super!

Nou lieve mensen, tot de volgende keer maar weer!

Bosi,
Wen

  • 30 November 2007 - 22:13

    Els:

    Hoi Wendy,
    Je klinkt gelukkig al weer veel beter!
    De vooruitzichten voor de decembermaand zijn natuurlijk ook hartstikke goed.
    Het weer in Paramaribo is vast veel mooier dan hier.Ik kom net van de kerstmarkt in Aken en daar was het behoorlijk fris, veel wind en ook zo nu en dan een beetje regen. Gelukkig was het wel heel leuk en dat weer, ach daar zijn we wel aan gewend.
    Leuk dat je al een paar pakjes hebt gekregen, dan heb je toch het Sinterklaas gevoel.
    Groetjes en een dikke kus,
    Els.

  • 30 November 2007 - 22:38

    Jans:

    Hey Wen,
    Dat was een enerverende week voor je, je hebt weer veel ondernomen. Die aardbeving was wel even schrikken zeg, gelukkig is het bij trillingen gebleven. Leuk he, die cadeautjes van Sint en Piet, heb je toch een beetje sinterklaasgevoel! Enne.... die film, is dat een hint of zo?????

    Dikke kus Jans

  • 30 November 2007 - 23:56

    Pien:

    Heeey Wen!!

    Jammer dat Milja weg is, maar volgens mij is ze voor jou echt precies in de goede periode gekomen :)
    Je verhalen zijn weer top, net als de foto's! Haha, ik keek naar die foto van de zondagochtend vergadering, en k heb zo'n idee waar Elsa over aan't vertellen is ;) hahaha! Iedereen zit echt aandachtig te luisteren!
    Nou, lekker ff genieten deze maand van je rustige start op de Cederboom,

    Dikke kus, Pien

  • 02 December 2007 - 10:04

    Anita,Cock,Johanan:

    Hoipiepeloi,

    Je hele leven is bij je geboorte al uitgestippeld en dus bepaald hoe het zal gaan. Je hebt een ervaring nodig om door te kunnen naar iets anders. En ja hoor het komt altijd goed. Zo ook nu gelukkig.
    Milja was er ook op het juiste moment om je door een periode heen te loodsen. En nog een weekje zo samen dingen te kunnen doen om aan de volgende stap te beginnen.
    Je gevoel is de alle beste graadmeter.
    Een hele fijne nieuwe start de komende week. Hier is het super regenachtig en wordt ook wat kouder. Nog een paar weekjes en dan is het kerst. Je zult zien dat die belevenis daar compleet anders is als hier. Onder de tropenzon.
    Zelf heb ik ook dit jaar weer het ultieme kerstgevoel, want we gaan weer kerst in de sneeuw vieren. Ik loop dan 's nachts door de sneeuw richting het kerkje, waar we me heel veel nationaliteiten het stille nacht zingen, ieder in zijn of haar eigen taal. Om kippenvel van te krijgen. En om 12 uur 's nachts staan we met z'n allen om het kribje. Super is dat. Ik hoop dat je ook een geweldige kerstbeleving maar hebben, ook al is het aan de andere kant van onze aarde.
    Veel sterkte, succes en liefde van ons voor alles wat nu op je pad komt.

    Anita

  • 02 December 2007 - 10:10

    Wichard En Pauline:

    Hoi Wendy!
    Fijn om te lezen dat het beter gaat. Volgens mij ga je je wel thuis voelen op die school. Je hebt weer veel avonturen beleefd de laatste tijd en Milja kwam ook precies op het goede moment.
    Wij zitten nu midden in de Sint en Piet tijd. Op school zijn de rommelpieten al weer langsgeweest, dus dolle pret natuurlijk. Vandaag ga ik mijn surprise maar eens maken. Wij wensen je heel veel succes en vooral veel plezier op je nieuwe school! We hopen dat je nu kan gaan genieten van de kinderen daar!
    Liefs Wies en Pien

  • 03 December 2007 - 18:36

    Nathalie :

    Hallo Wendy,

    Leuk verslag weer en gezellige foto's.
    Je kunt je dus rustig voorbereiden op je nieuwe baan.Sint en Piet zijn je niet vergeten, grappig hoor.
    Ik ben van het weekend in Brugge geweest, dat was echt super.
    Brugge was al volop in kerstsfeer.

    Maar zo te zien is het weer stukken beter bij jou !

    Groetjes ook van Marco


  • 08 December 2007 - 18:36

    Jolanda:

    Ha die Wen,

    Hoe is het op je nieuwe school ??
    Ben je al een beetje gewend ??
    Wel spannend He !!
    De kerstboom staat hier alweer en hoe is het bij jou ??
    Zet je ook een kerstboom op ?
    Het is ook weer bijna de hele dag donker saai hoor.
    Nu op naar de kerstvakantie.

    Veel plezier en maak er wat van.

    Groetjes Ron, Todd en Jolanda.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Chick on a mission... Een ervaring voor het leven! Een koffer vol ervaring heb ik opgedaan. Een tijd om nooit meer te vergeten, het zullen mooie herinneringen worden.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 76403

Voorgaande reizen:

14 September 2007 - 20 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: