Terugblik - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wendy Roozen - WaarBenJij.nu Terugblik - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wendy Roozen - WaarBenJij.nu

Terugblik

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

03 Juli 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

De meesten van jullie weten inmiddels dat het er bijna op zit voor mij. Op 19 juli vertrek ik uit het Switi Sranan. Het was een moeilijke beslissing, maar nu voelt het goed. Het was de juiste keus.
Het is dus even tijd voor een terugblik op de afgelopen 10 maanden.

September
De 14e is mijn avontuur begonnen. Ik kwam weer een beetje thuis en heb lekker 2 weken vakantie gevierd om te acclimatiseren.

Oktober
Op O.S. Blauwgrond ging ik positief van start. Ik kreeg een 4e klas toegewezen. Het lokaal heb ik opgefleurd door de kasten te verven en een muurschildering te laten maken. Het zag er veelbelovend uit!
Dit was ook een feestmaand voor O.S. Blauwgrond, omdat ze 40 jaar bestonden. En dat feest heb ik uiteraard uitgebreid meegevierd.

November
Een moeilijke periode op O.S. Blauwgrond. Ik zat er niet op mijn plek. Gelukkig was Milja er om me door deze periode heen te slepen. Uiteindelijk heb ik besloten om ontslag te nemen.

December
Per 1 december kon ik beginnen op de Cederboom. Deze maand kon ik gebruiken om te wennen, helpen en in te vallen. Als de nieuwbouw klaar zou zijn, ging groep 7/8 uit elkaar en zou ik mijn eigen groep 7 krijgen.
Uiteraard is december ook een feestmaand geweest. Sinterklaas heb ik in de klas gevierd. Kerst hebben we in de zon bij het zwembad doorgebracht en we hebben heerlijk gegeten.
Tussen kerst en oud en nieuw kon ik eindelijk de dozen ophalen van de sponsoractie. Wat is dat een gedoe geweest. Maar ze zijn goed terecht gekomen en ze waren er erg blij mee!
En oud en nieuw was toch echt wel een toppertje! Het is waar hoor wat al die Surinamers er van zeggen. Je moet het een keer meegemaakt hebben!

Januari
Na de kerstvakantie kreeg ik dan mijn eigen groep 7. Ik heb de vakantie kunnen gebruiken om me helemaal voor te bereiden en klaar te stomen voor deze groep. Ik heb het lokaal gezellig ingericht en ik kon van start.

Februari
Veel afscheid nemen van huisgenootjes, helaas. Ik heb voor het eerst carnaval gevierd op school, erg leuk!
En familiebezoek!! De Pietersjes waren de eerste van de rij. Het weer zat niet altijd even mee, maar het was een toptijd! Eind februari kwam ook Simone op bezoek. Wat een gezellige boel!



Maart
Gezellige dingen gedaan met de Pietersjes en Simone. Maar natuurlijk ook afscheid. Hun tijd op Surinaamse bodem zat erop.
Nu waren mijn paps en mams aan de beurt! Oh, wat was ik blij om hun te zien zeg! We zijn deze periode begonnen met het Holi Phagwa feest en een paastontbijt. Ik had direct 2,5 week paasvakantie. We hebben veel tripjes gemaakt en hebben mijn 23e verjaardag gevierd.

April
Nog meer mooie tripjes gedaan en genoten van de laatste dagen vakantie. Ik ging weer aan het werk, maar gelukkig bleven paps en mams nog even. Ik heb ervan genoten, maar toen moesten ze ook weer weg…
Tante Els en Liesbeth waren de volgende. Gezellige tantes hoor! Ze hebben zich heerlijk vermaakt in de zon (en regen).
Een drukke periode voor mij met rapporten en gesprekken. Maar dat hoort er allemaal bij.
En eind april was het de beurt aan Tamara en Joris en gingen Els en Liesbeth weer terug naar Nederland.
Koninginnedag was hier een echt Hollands feestje met de Hermes House Band!

Mei
Met Tamaar en Joris heb ik een hele gezellige tijd gehad. We hebben veel ondernomen en ik heb ze veel van Suriname kunnen laten zien.
Deze maand ben ik begonnen met huisbezoekjes en hadden we een zeer geslaagde klassenavond.
Toen was het heel even rustig en waren mijn zus en nicht de laatste in de bezoekrij. Dat was ook weer heerlijk. Ik had een weekje vrij genomen om leuke dingen te kunnen doen. En dat is goed gelukt.

Juni
Na hun vertrek was het weer even moeilijk om de draad op te pikken. Maar dat is ook weer gelukt. En toen was het tijd voor de oranjekoorts in Suriname. Echt geweldig leuk om bij ’t Vat voetbal te kijken.
Met school hebben we een uitstapje naar Fort Zeelandia gemaakt.
Ook deze maand weer veel afscheid van huisgenootjes. De 2e groep die vertrekt. Gelukkig ook weer gezellige nieuwe meiden in huis.

Juli
Het is net juli en de dagen beginnen nu te tikken. We hebben net de Keti Koti viering (afschaffing van de slavernij) meegemaakt.
Het wordt stilletjes in huis. Veel mensen vertrekken en er komen geen nieuwe meer bij. En voor mij is ook het einde in zicht. Ik kijk er erg naar uit om jullie allemaal weer te zien!


Dit was een korte terugblik op de geweldige periode die ik hier heb gehad. Ik heb echt kunnen genieten van het land, de natuur en de cultuur. Ook de mensen om me heen hebben deze periode tot een geweldige tijd gemaakt. Er zijn nieuwe vriendschappen opgebloeid.
Op school heb ik veel meegemaakt en veel kunnen leren. Het is een ervaring voor het leven, waar ik zeker geen spijt van heb.

Met een koffer vol ervaring, foto’s en verhalen land ik 20 juli weer op Nederlandse bodem.

Ik ga nog 16 dagen genieten en het als een knaller afsluiten!

Tot snel, lieve allemaal!

Bigi bosi en brasa,
Wen



  • 03 Juli 2008 - 16:27

    De Buurtjes:

    Leuk om weer wat van je te lezen. We hebben inderdaad het verhaal over je terugkomst gelezen. Vast wel een opluchting dat je nu de knoop hebt doorgehakt. Kan je je nu weer gaan verheugen op een nederlandse zomer, voordat je hier aan de slag gaat. Kan je nog even lekker bijkomen. Nou geniet nog even lekker van je laatste weekjes en neem rustig afscheid. Liefs Wies en Pien

  • 03 Juli 2008 - 16:51

    Ellen:

    Als ik zo jou terugblik lees, dan heb je het echt geweldig gedaan! Hele leuke dingen meegemaakt, gedaan en geleerd en ook af en toe een dip! Maar ook na een dip (de 1e school) wist je alle moed bij elkaar te rapen, voor jezelf te kiezen en door te gaan. Ook heb je ontzettend veel mensen op bezoek gehad, echt heel leuk, maar ook dat is altijd moeilijk als ze weer gaan!
    Ik wens je heel veel plezier de komende 2 weken! Hopelijk schijnt het Surinaamse zonnetje. Het is echt heel erg super wat je hebt gedaan! Je mag trots zijn op jezelf!

    Veel liefs, Ellen (je huisgenoot van je suriname avontuur 2 jaar geleden!)

  • 03 Juli 2008 - 17:35

    Marjan:

    Hee lieverd,
    het aftellen is begonnen. Ik zie dat je de laatste dagen er lekker van gaat genieten! Knallen daar zal ik zeggen! En ik kan niet wachten om je weer te zien!!!
    Dikke kus,
    Marjan

  • 04 Juli 2008 - 13:55

    Hoipiepeloi:

    Nog een paar goeie en fijne laatste weken in Suriname. Het is altijd goed om je gevoel achterna te gaan. Dat is de juiste graadmeter voor het leven. Ik heb nog teruggedacht aan het gedichtje dat ik naar je gemaild had: "voetstappen in het zand". Het is echt waar, we hopen dat je ondanks alles dat zo hebt ervaren. Een mens kan niet falen als zij/hij de juiste instelling heeft. Jammer genoeg maakt de omgeving het soms onmogelijk omdat te doen wat je eigenlijk zou willen doen. Je hebt bij ons heel veel respect/bewondering afgedwongen door hetgeen je hebt gedaan de afgelopen 10 maanden. We denken niet dat er veel zijn die dat op zouden kunnen brengen. SUper.
    Een goede reis terug. Helaas kunnen we niet bij de welkomsparty zijn, omdat we dan in Griekenland zitten. Maar ik beloof dat je na onze vakantie contact hebben.
    Van ons de hartelijke groeten.
    Cock, Johanan en Anita

  • 05 Juli 2008 - 12:39

    Sharon:

    Hey Wendy,

    Dus nog een paar weekjes en dan zit het grote avontuur er voor je op. Dat zal wel weer wennen worden.
    Ik denk dat ik gemist heb waarom je eerder terug gaat. Want ik had in mijn hoofd dat je 20 Augustus terug zou komen. Wie neemt dan de laatste maand de klas van je over??
    Nou in elk geval nog een fijne tijd en ben benieuwd naar je knal-feest. En alvast een goede reis terug naar NL.

    Liefs, Sharon (je ex-overbuurvrouw)

  • 15 Juli 2008 - 19:06

    Paps En Mams:

    Hoi Wen,

    Morgen je laatste dag op school, nog twee dagen kamp en dan zit het erop. Zaterdagavond vlieg je weer naar Nederland! Als we zo je terugblik lezen kun je terugkijken op een geweldige periode in je leven, met ups en downs, een lach en een traan, maar vooral een levenservaring die ze je niet meer af kunnen nemen. Wij zijn supertrots op je, je hebt een dikke duim verdiend. Heel veel succes de laatste dag op school morgen en heel veel plezier op kamp. Een leuke afsluiting van je schoolperiode op de Cederboom.
    We zien je nu gauw.
    Tot zondag!

    Dikke brasa
    paps en mams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Chick on a mission... Een ervaring voor het leven! Een koffer vol ervaring heb ik opgedaan. Een tijd om nooit meer te vergeten, het zullen mooie herinneringen worden.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 76411

Voorgaande reizen:

14 September 2007 - 20 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: